Πέμπτη 9 Μαΐου 2013

Μαθητές και διαδίκτυο






Ξεπερνούν τη μία ώρα παραμονής ημερησίως
Η πλειονότητα των μαθητών του δημοτικού (98%) δήλωσαν ότι είναι χρήστες του διαδικτύου, όμως μόλις το 17% πιστεύουν ότι έχουν την επίβλεψη από κάποιο γονιό, ή έστω την φυσική παρουσία κάποιου γονιού στο χώρο όταν είναι στο διαδίκτυο.Πρόκειται για ένα μέρος από τα στοιχεία του προγράμματος ασφαλούς διαδικτύου που δημιουργήθηκε από μια ομάδα ψυχολόγων και κοινωνιολόγων της Διεύθυνσης Δημόσιας Υγείας και Κοινωνικής Μέριμνας της Περιφερειακής Ενότητας Τρικάλων.Μέσα από αυτή την επαφή με τους μαθητές των τριών τελευταίων τάξεων του δημοτικού, 17 σχολείων της Περιφερειακής Ενότητας Τρικάλων (651 μαθητές), συγκεντρώθηκαν στοιχεία που μας δίνουν μια γενική εικόνα του μεγέθους της έκθεσης των παιδιών στους κινδύνους του διαδικτύου.Πιο αναλυτικά, σύμφωνα με αυτά τα στοιχεία, ενώ όλοι σχεδόν οι μαθητές δήλωσαν ότι το σωστό είναι ο χρόνος περιήγησής τους στο διαδίκτυο να μην ξεπερνά τη μία ώρα ημερησίως, το 41% μπαίνει στο διαδίκτυο έως 3 ώρες την ημέρα. Αξιοσημείωτο είναι και το ποσοστό 20% που ανέφερε ότι παραμένει στον υπολογιστή πάνω από 3 ώρες την ημέρα. Το ποσοστό των μαθητών που δηλώνουν ότι χρησιμοποιούν το κινητό τους για να μπουν στο διαδίκτυο φτάνει το 37%, ενώ το ποσοστό των μαθητών που επισκέπτονται και internet café αγγίζει το 39%.
Το 83% παίζει παιχνίδια online, το 89% μπαίνει στο youtube, και οι μισοί από αυτούς που μπαίνουν στο ίντερνετ έχουν ένα λογαριασμό facebook. Ένα αρκετά σημαντικό ποσοστό που άγγιζε το 33% δήλωσε ότι έχει μιλήσει με αγνώστους έστω μία φορά.
Σημαντικές διαφορές εμφανίζονται, στο πλαίσιο του ίδιου προγράμματος, μεταξύ αγοριών και κοριτσιών στις απαντήσεις τους. Τα αγόρια σε πολύ μεγαλύτερα ποσοστά από τα κορίτσια δήλωσαν ότι επισκέπτονται internet café, παραμένουν στο διαδίκτυο πάνω από τρεις ώρες την ημέρα, και συνομιλούν με αγνώστους.
Τα κορίτσια αντιθέτως πιστεύουν σε μεγαλύτερο ποσοστό από τα αγόρια ότι έχουν την επίβλεψη των γονιών τους όταν μπαίνουν στο διαδίκτυο και απασχολούνται μόνο μία ώρα την ημέρα στο διαδίκτυο.
Οι γονείς, σύμφωνα με την ομάδα ψυχολόγων και κοινωνιολόγων της Διεύθυνσης Δημόσιας Υγείας και Κοινωνικής Μέριμνας της Περιφερειακής Ενότητας Τρικάλων, επιβάλλεται να επιβλέπουν την πλοήγηση των παιδιών τους στο διαδίκτυο, δηλαδή να ελέγχουν το ιστορικό πλοήγησης, τις συνομιλίες, τις φιλίες και τις σχέσεις που αναπτύσσουν.
Στην αγορά διατίθενται προγράμματα που περιορίζουν την ανεξέλεγκτη χρήση του διαδικτύου από ανήλικα άτομα. Επίσης οι γονείς θα πρέπει να προσπαθούν να είναι όσο το δυνατόν περισσότερο ενήμεροι για τις εξελίξεις στο χώρο του internet. Πριν επιτρέψουν στο παιδί τους να πλοηγηθεί σε έναν διαδικτυακό χώρο θα ήταν καλό να γνωρίζουν οι ίδιοι τι είναι αυτός ο χώρος.
Όσον αφορά το χρόνο παραμονής στο διαδίκτυο, σύμφωνα με την ομάδα σημειώνεται ότι ο γονιός πρέπει να θέτει αυστηρά και ξεκάθαρα όρια για τον χρόνο που επιτρέπει σε ένα παιδί να μπαίνει στο διαδίκτυο. Πολύ συχνά οι γονείς αντιμετωπίζουν το διαδίκτυο ως μια εύκολη, ήσυχη, ακίνδυνη απασχόληση των παιδιών αγνοώντας τον κίνδυνο ενός μελλοντικού εθισμού.
Τέλος η ομάδα σημειώνει ακόμα ότι η καλή επικοινωνία με το παιδί, ο απλός και καθαρός λόγος του γονιού, απαλλαγμένος από άγχος, υπερβολές, και επικριτική διάθεση, μπορούν να αποτελέσουν την καλύτερη μέθοδο προστασίας απέναντι στις συνεχείς προκλήσεις του διαδικτύου.
techit.gr